NIJC has a new Chicago address at 111 W. Jackson Blvd, Suite 800, Chicago, IL 60604 and a new email domain at @immigrantjustice.org.

Media Inquiries

Contact NIJC Communications Director Tara Tidwell Cullen at (312) 833-2967 or by email.

Español

Three U.S. human rights organizations have sent a letter to incoming Mexican President Andrés Manuel López Obrador asking the new administration to reject any proposal by the U.S. government that would require individuals seeking asylum in the United States to return to or remain in Mexico.

The letter, signed by the National Immigrant Justice Center, Human Rights First, and Women’s Refugee Commission, is in opposition to the Trump administration’s efforts to gain buy-in from President-Elect López Obrador on a “safe third country agreement,” or a policy President Trump has labeled “Remain in Mexico,” both of which would create unprecedented barriers to asylum for men, women, and children who arrive at the U.S. border seeking protection. President-Elect López Obrador, whose presidential campaign promised a rights-based approach toward migration, should be wary of entering such agreements with a U.S. administration which has “demonstrated an open disregard toward the international protection regime,” the letter states.

“Requests for asylum in the United States trigger very specific legal and moral obligations,” the letter says. “Those obligations are on the United States; outsourcing them to Mexico risks placing both countries in legal and moral jeopardy.”

Read the letter (PDF)

Grupos Estadounidenses a Presidente Electo Mexicano López Obrador: Rechaza Los Esfuerzos de Trump a Bloquear Solicitantes de Asilo de los Estados Unidos

Tres organizaciones de derechos humanos basados en Estados Unidos enviaron una carta al presidente entrante de México, Andrés Manuel López Obrador, solicitando a la nueva administración que rechace cualquier propuesta del gobierno de los Estados Unidos que requería que solicitantes de asilo en los Estados Unidos regresen a sus países de origen o permanezcan en México.

La carta, firmado por el Centro Nacional de Justicia Para Inmigrantes (National Immigrant Justice Center o NIJC), Human Rights First y la Comisión para Mujeres Refugiadas (Women’s Refugee Commission o WRC), está en oposición a los esfuerzos de la administración Trump para obtener la aceptación del presidente electo López Obrador en un “acuerdo de tercer país seguro,” o una política que el presidente Trump ha calificado como “Permanecer en México,” los cuales crearían obstáculos sin precedentes para el asilo para hombres, mujeres y niños que llegan a la frontera de los Estados Unidos en busca de protección. El presidente electo López Obrador, cuya campaña presidencial prometió una estrategia migratoria basada en los derechos humanos, debe ser cauteloso al entrar en dichos acuerdos con una administración estadounidense que ha “demostrado una abierta indiferencia hacia el régimen de protección internacional de derechos humanos,” afirma la carta.

“Solicitudes de asilo en los Estados Unidos desencadenan obligaciones legales y morales específicas,” la carta dice. “Esas obligaciones caen con los Estados Unidos; subcontratarlos a México corre el riesgo de poner ambos países en peligro legal y moral.”

Lee la carta (PDF)